Pedagoogika hõlmab traditsiooniliselt kasvatamist
ja õpetamist. Kasvatamine jäi 20.sajandil tahaplaanile seoses Darwini
evolutsiooniteooria ja Einsteini relatiivsusteooria võidukäiguga. Miks?
- Sest tähelepanu pöördus
pärilikkuse tähtsustamisele ja seniste põhiväärtuste kehtimine seati
kahtluse alla kui suhteline. Loodetavasti saab kasvatus 21. sajandil taas
pedagoogikas oma traditsioonilise väärtuse tagasi.
- Positivistlik lähenemine
vastandas faktid ja väärtused. Faktid kuulutati teadusvaldkonna
pärusmaaks, väärtused jäid moraali valdkonda kui mitteteaduslikud.
Kasvatamine kui väärtuste ja moraali valdkond jäi tahaplaanile faktide
õpetamise kõrval.
- Kasvatamise tahaplaanile jäämisele on kaasa aidanud ka uue termini „sotsialiseerimine” kasutuselevõtt. Kui kasvatamise seos pedagoogikaga on väljaspool kahtlust, siis sotsialiseerimist on kergem omistada perele, kodule või ühiskonnale. N. Luhmann.
(Sotsiaal)pedagoogiline ehk
Mina-Sina suhe
Mina-Sina suhte loomine algab pedagoogika
alustõdemusest, et õpetajatöös on möödapääsmatult vajalik tunda õpetatavat valdkonda ja õpilasi,
seega algab nimetatud suhe:
- õpilaste ja õpetaja tutvumisest, mille tulemuseks on
üksteisest hoolima õppimine;
- üksteisest hoolimisest, mille tulemusena
ehitatakse üles vastastikune usaldussuhe;
- enda ja teise toetamisest;
- võrdsete osalejate kommunikatsioonist, kus kõigil on õigus küsida
ja vastata.
Need
neli sammu ongi sotsiaalpedagoogilise
nõustamise protsessis traditsiooniliselt vaja läbida. Tänapäevaks on
lisandunud veel üks samm:
5. jõustamine,
mis õnnestub parimal moel võrgustikutööna.
Nõustamise liigid
Nõustamise tasandid
Nõustamise liigid
Nõustamise
liigid on:
-juriidiline
-psühholoogiline
-sotsiaalne
(näit. pedagoogiline, s.h sotsiaalpedagoogiline)
-ametialane
(näit. logopeediline, erivajadustega inimeste nõustamine,
investeerimisnõustamine jm.)
Juriidiline, psühholoogiline ja sotsiaalne nõustamine
eeldavad juriidilist, psühholoogilist, psühhoteraapilist, pedagoogilist ja/või
sotsiaaltöö alast haridust. Ametialane nõustamine eeldab vastava professiooni
alast haridust, ametialane nõustaja on näiteks pensioninõustaja, maksunõustaja,
üliõpilasnõustaja, õpilasnõustaja jms.
Pedagoogiline nõustamine on ametialane nõustamine ja sõltub nõustaja
staatusest ja rollist. Pedagoogiline nõustaja võib näiteks olla õpetaja-metoodik, kes nõustab kolleege,
mentor, kes nõustab noort õpetajat, õpetaja, kes nõustab praktikanti, klassijuhataja, kes nõustab
lapsevanemat jne. Sotsiaalpedagoogilist nõustamist teostab sotsiaalpedagoog või
koolisotsiaaltöötaja.
Nõustamise tasandid
Nõustamise tasandid on:
1.
informeerimine
2.
konsulteerimine
3.
nõustamine
4.
psühhoteraapia.
(Sotsiaal)pedagoogiline nõustamine hõlmab kolme esimest
tasandit, st pedagoogiline nõustaja on kompetentne informeerima, konsulteerima ja nõustama. Psühhoteraapia eeldab
psühhoterapeudi haridust ja tegevusluba.
Nõustaja põhitegevuseks on
rääkimine ja kuulamine. Informeerimise tasandil, mis nõuab
vähimat oskust, kuulab nõustaja ära nõustatava küsimuse ja annab seejärel
täpset infot esitatud küsimuse piirides. Nõustaja vastutab info õigsuse ja
selguse eest.
Konsulteerimise tasandil pöördub nõustatav nõustaja poole
nõu pidamise või nõu saamise eesmärgil. Sellel tasandil on nõustaja ülesandeks
jääda oma kompetentsuse piiridesse ja vajadusel täpsustada, kas nõustatav vajab
konkreetset nõu või tahab temaga koos probleemi üle arutleda. Konkreetse
nõuande puhul jääb nõustaja ülesandeks nõu anda või suunata nõu küsija
kompetentsema isiku poole, nõu pidamise korral on oluline lasta nõu küsijal
endal oma arvamused välja öelda, st
võtta endale kuulaja roll. Probleemist valjusti rääkides võib nõustatav
ise oma probleemis selgusele jõuda.
Konsulteerimise korral räägib nõustaja alles siis, kui nõustatav temalt
uuesti konkreetsemat nõu küsib.
Nõustamise tasand eeldab nõustajalt lisaks pedagoogilisele kompetentsusele ka
kommunikatsioonioskusi (näiteks head kuulamisoskust), usaldussuhte loomist,
teadlikkust, avatust, oma piiride ja tasakaalu hoidmist, tolerantsust, kontakti
jms. Nõustamine on kahe isiku vaheline
teadmiste ja hoiakute erinevuste teadvustatud võrdsustamise protsess suhtlemise
abil, mille käigus nõustaja aitab nõustataval isiksuse ja /või professionaalina
areneda, näiteks muuta oma hoiakut, käitumist, mõtlemisviisi vms.